Het schip
Historie
De Houtpôlle was vroeger een uitloper van de Oldegalileën in Leeuwarden. Op deze plek, waar sinds de 17e eeuw al een bloeiende bedrijvigheid was, begon in 1901 Johannes de Roos een schuitemakerij. De bedrijvigheid op deze plek laat zich verklaren door de centrale ligging van de Houtpôlle, vanaf het water bekeken. Het lag namelijk aan de Dokkumer Ee, en waar water was in die tijd, was bedrijvigheid.
De Ee vormde in tot het begin van de 20e eeuw een belangrijke handelsroute vormde voor Friesland. Na vijf jaar, in 1906, kocht Jan van der Meijden zich in bij de werf van de Roos, en zo ontstond de werf ‘de Hoop’. Mede door de komst van dhr. Van der Meijden werd er vanaf toen met ijzer gebouwd. Zo ook het skûtsje de Hoop en Vertrouwen [L 1354 N], welke in 1913 in elkaar geklonken werd door de schuitemakers van de Hoop werf. De ijzerbouw op werf de Hoop zou tot circa 1918 stand houden, waarna woekerende staalprijzen, moderniserende infrastructuur en een dreigende 2e wereldoorlog de werf uiteindelijk in 1938 de das om zouden doen.
De opdrachtgever voor het skûtsje Hoop en Vertrouwen was ene Johannes Beerts uit Leeuwarden, welke er voornamelijk aardappelen mee vervoer uit de Noordwestelijke regio van Friesland. Tot de 2e wereldoorlog heeft dit schip haar oorspronkelijke rol vervuld, waarna het tot woonark werd gedegradeerd. Tot 1982, toen werd ze weer omgebouwd naar volwaardig skûtsje als de Vrouwe Maria, maar dit keer om wedstrijden mee te zeilen in de IFKS.
Sindsdien is onder met verschillende schippers meegedaan aan het IFKS en ging het schip zelfs op transport naar New York, ter ere van de Henry Hudson 400: een reeks vol met evenementen om de eeuwenoude relaties tussen Nederland en Amerika te vieren.
Bovenstaande informatie hebben wij te danken aan de makers achter www.skûtsjehistorie.nl